Een website over onze fietsreis met kinderen door Europa.
Met praktische tips voor iedereen met soortgelijke plannen.

Na teleurstellende ervaringen met onze fietsen tijdens onze vakantie in Bretagne in 2004 en een lange zoektocht - de details zullen we je besparen - hebben we besloten om voor ons alle 4 nieuwe fietsen aan te schaffen bij Recycle te Wageningen. De bedoeling is dat deze fietsen een leven lang meegaan. Hieronder onze ervaringen met de diverse onderdelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Pjotr rijdt op framemaat 60cm, maar kan op 56cm ook prima uit de voeten zodat hij met Tim kan ruilen als Tim zijn vader passeert in lengte (een kwestie van tijd).  Petra zit als gegoten op een frame van 56cm. Otto tenslotte beschikt over een frame van 52cm, hetgeen prima gaat in combinatie met een extreem lage zadelpositie en een vlinderstuur met ultrakorte stuurvoorbouw. Voorlopig biedt dit voldoende ruimte om mee te groeien, op termijn zal hij echter een groter frame nodig hebben.
De fietsen zijn door Recycle op deskundige wijze vanaf het frame volledig volgens onze wensen opgebouwd en zijn - op een paar details na - volledig identiek. De specificaties zijn:

Frame en vork
26 inch double-butted chroom-molybdeen
frame van Villiger type Cabonga. Dit frame kenmerkt zich door een zr hoge stabiliteit (het frame is erg stijf, mede dankzij een gekruisde achtervork en geovaliseerde buizen) en een neutraal stuurgedrag (de fiets wil graag rechtdoor, niet van dat nerveuze wat je ziet bij de meeste 26 inch fietsen). Een comfortabele houding is eenvoudig te bereiken dankzij de relatief korte bovenbuis. Voordeel van een stalen frame is dat het wat minder trillingen doorgeeft dan aluminium en dat het indien nodig gerepareerd kan worden (dat kun je dus wel vergeten met een aluminium frame). De bijpassende voorvork is ook van chroom-molybdeen. Een verende voorvork hebben we wel overwogen (is beslist comfortabeler), maar kan kapot, is zwaarder en heeft relatief veel onderhoud nodig. Het frame is ons uitstekend bevallen. Bovenstaande teksten kloppen dus.

Versnelling
Rohloff versnellingsnaaf met 14 "echte" versnellingen die hetzelfde bereik bieden als een gewone 3x9 versnellingen derailleur. Werkelijk een technisch wonder! Buitengewoon betrouwbaar, doet het altijd en overal probleemloos, zelfs stilstaand schakelen is geen enkel probleem. Dankzij de dichte constructie nagenoeg onderhoudsvrij, regen, modder en stof hebben er geen enkele vat op (zie tekening van opengewerkte naaf hieronder). Altijd een rechte ketting, dus die slijt ook minder. Enige nadeel is de aanschafprijs, maar dankzij de lage onderhoudskosten en de lange levensduur - naar verwachting minstens 100.000 probleemloze kilometers - is het meer een investering dan een dure koop. Ideaal voor nagenoeg iedere fietsreiziger, met name ook voor kinderen. Het is alles bij elkaar wel een half pondje zwaarder... De Rohloff naaf is ons voortreffelijk bevallen. We hebben er geen omkijken naar gehad. Echt 100% probleemloos. Zonder meer een aanrader. Op sommige sites klagen mensen over geratel (met name de 7e versnelling). Dat klopt, maar wij vonden het geen van allen storend en het doet niets af aan het uitstekende functioneren van het geheel.
Als je overweegt om ook een Rohloff naaf aan te schaffen, moet je even letten op hoe je de ketting op spanning houdt. Ons frame is speciaal gemaakt voor het gebruik van een Rohloff naaf en heeft dus Rohloff patten (zie foto hieronder).

 

 

 

 

 

 

 

Het enige wat je hoeft te doen is de twee schroeven aan weerszijden los te draaien, de ketting op spanning brengen en weer aanschroeven. Dat op spanning brengen kost wel enige kracht, een fluitje van een cent kun je het niet noemen, maar met een paar tikken van de rubberen hamer lukt het wel. Als je een "gewoon" frame met derailleuroog hebt, zijn er andere manieren - een kettingspanner bijvoorbeeld -  maar die vinden wij minder elegant.
Omdat wij vaak een licht verzet zullen gebruiken, hebben wij gekozen voor een 17 tanden tellend achterkettingwiel (13, 15 en 16 tanden is ook mogelijk). Vr hebben wij een 44 tanden tellend kettingwiel laten monteren. Het verzet van onze fietsen komt hiermee op 1,49m in de eerste versnelling tot 7,82m in de 14e. Dit verzet was voor ons, ook voor de kinderen, nagenoeg perfect. Met het lichtste verzet kom je tot en met 13% zonder problemen omhoog, nog steiler is het echt hard werken, maar dat hebben wij maar zelden meegemaakt. Het zwaarste verzet hebben we alln in geleidelijke afdalingen gebruikt. Tot zo'n 35km per uur kun je meetrappen. Als je echt snoeihard wilt afdalen heb je natuurlijk een zwaarder verzet nodig, maar die behoefte hadden wij dus niet.

Ketting
Rohloff SLT 99
. Gaat 2x langer mee! Zeggen ze althans. Of het echt zo is moet ons nog blijken, we hebben er nu al met al ruim 4.000km mee gefietst. De ketting heeft in ieder geval weinig onderhoud nodig, met name ook vanwege het ontbreken van een derailleur. Geen problemen verder.

Remmen
Wij hebben gekozen voor hydraulische remmen: Magura HS 33. Nauwkeurig, betrouwbaar, eenvoudig af te stellen, remblokjes die lang meegaan, geen roestvorming. Onze ervaringen zijn uitermate positief. De remmen laten zich geweldig goed doseren. Afstellen of bijstellen is slechts incidenteel nodig (na een valpartij bijvoorbeeld). De remblokjes hebben we nog steeds niet hoeven te vervangen! Geen gebreken ook.

Stuur
Pjotr heeft een recht stuur van Kalloy, Petra en de kinderen een vlinderstuur. Het voordeel van een vlinderstuur is dat je wat rechterop kunt zitten en je zithouding kunt variren. Ook is het veiliger als je valt. Er is immers geen scherp stuur dat je buik in prikt. Alleen Pjotr is eigenwijs. Hij vindt zo'n vlinderstuur maar lelijk. Alle sturen hebben onderweg prima gefunctioneerd.

Stuurvoorbouw
Lengte varieert per fiets, afhankelijk van de optimale zitpositie. Geen bijzonderheden verder.

Balhoofdstel
Shimano STX
. Heeft tot zover probleemloos z'n werk gedaan.

Verlichting
Omdat we regelmatig door tunneltjes zullen fietsen, vinden wij goede verlichting absoluut een vereiste. Wij hebben gekozen voor een SON naafdynamo en Lumotec lamp voor en B&M D-Toplight senso lamp achter. De SON naafdynamo doet het altijd, ook in regen, modder en sneeuw. Lange levensduur is gegarandeerd. Als het licht uit is, is er nagenoeg geen weerstand. Als het licht aan is, zo weinig dat je het eigenlijk niet merkt. Ook erg handig is dat je de verlichting al fietsende aan kunt zetten, gewoon het knopje op de voorlamp omschakelen. Dankzij 4 extra dioden, blijft het achterlicht nog een paar minuten branden als je stilstaat (wel zo veilig). We hebben de lampen niet vaak nodig gehad, maar het was erg prettig dat we altijd licht hadden als het wel nodig was. Ook is het erg fijn om mt licht te fietsen zonder noemenswaardige weerstand. Nu kan dat ook met batterijverlichting, maar de lichtopbrengst is dan wel aanzienlijk minder. Ook kunnen batterijen opgaan en dan heb je niks.

Banden
Continental TravelContact
. Deze banden zijn natuurlijk buitengewoon lekbestendig en slijtvast. Bijkomende voordelen: glad loopvlak, dus weinig rolweerstand en goede grip aan de zijkanten hetgeen het slipgevaar op gravel en grint aanmerkelijk reduceert. Wel, dit was de reclametekst en op het laatste punt na volkomen waar. Wij hebben niet n lekke band gehad, terwijl we nota bene af en toe letterlijk door plassen van glas gefietst hebben. De banden zien er na 4.000km nog steeds goed uit, zowel het loopvlak als de wangen. Ook de rolweerstand is betrekkelijk gering. Wel is het belangrijk, maar dat geldt voor elke band, om de band goed hard op te pompen en minimaal elke week bij te pompen. Kortom, de banden fietsen erg prettig. De grip op gravel en grint viel ons wel behoorlijk tegen. Hier en daar hadden we het gevoel over ijs te fietsen. De jongens zijn allebei meedere malen onderuit gegaan op grint. Dus voor een reis over onverharde wegen zouden wij beslist een andere band aanbevelen. Ander klein puntje van kritiek: in de voorband van Pjotr (niet het wiel) zat een kleine slag. Vooral irritant in afdalingen.

Wielset
Sputnik Alesa
velgen, dubbelwandig en dubbelgebust. De wielen (32 spaaks) zijn handgespaakt met Hoshi spaken.  Zowel de Rohloff als de SON naaf zijn dikker als gewone naven. In combinatie met 26 inch velgen resulteert dit in lekker korte spaken, hetgeen de kans op spaakbreuk weer flink vermindert. Bij aflevering waren de wielen perfect en dat is nu nog steeds het geval. We hebben er ook niets aan hoeven doen, nooit een slag of wat dan ook opgelopen. Aanrader dus.

Zadel en zadelpen
Terry Riviera Climavent
voor Petra en Pjotr. Claimt ventilerende eigenschappen en zou met name ook geschikt zijn onder warme condities. De jongens rijden op een Selle Bassano die ultra laag gemonteerd kan worden. Alleen Petra heeft een verende zadelpen gemonteerd. Waren dit de perfecte zadels? Nee. We hebben allemaal lichtelijk last gehad van zadelpijn. Daar moeten we bij zeggen dat we het grootste deel van de reis niet met een fietsbroek gefietst hebben, maar gewoon een (sneldrogende) onderbroek met korte broek. Of het met andere zadels beter was gegaan, is moeilijk te zeggen. Voor de laatste 2 weken, waarin we veel kilometers gemaakt hebben, hebben we wel echte fietsbroeken aangeschaft. Dat fietste direct een stuk plezieriger. Hadden we mischien toch eerder moeten doen.

Crankset
Truvativ Stylo
(175mm) voor Petra en Pjotr, en Truvativ Hussefelt (170mm) voor de jongens. Gemaakt van aluminium, sterk en stijf, en niet al te zwaar. Als de jongens groter worden, kan de crankset vervangen worden voor een langer exemplaar. Sommige mensen beweren dat 170mm al veel te lang is voor kinderen. Dat zou kunnen, maar onze kinderen hebben hier in ieder geval probleemloos mee gereden.

Bracketas
Truvativ ISIS Drive
. Doet geluidloos zijn werk (geen piepjes o.i.d.). Geeft vuil en vocht geen kans (als het goed is). Alleen de bracketas van Pjotr maakte op zo'n 2/3 van de reis, op vlak terrein nota bene, gedurende 2 dagen af en toe wat vreemde krakende en schurende geluiden. Geen idee wat dat was. Alles functioneert nog prima.

Trappers
Na enig aarzelen hebben we besloten niet met klikpedalen te fietsen en is de keuze gevallen op Shimano PD-MX30 pedalen. Groot, robuust, vaste lagers en goed afgedicht. Door de schroefjes een stukje uit te draaien, creer je extra grip (zie foto). Deze pedalen zijn ons erg goed bevallen. De grip is uitstekend, nooit een dood gevoel in je voeten (we hebben alles met Teva-sandalen gefietst, dat gaat dus prima), probleemloos eigenlijk. Alleen af en toe een schroefje vervangen.

Dragers
Tubus Logo Expedition
achter en Tubus Tara vr (alleen Petra en Pjotr). Tubus staat bekend als de maker van de sterkste bagagedragers. Van staal bovendien, dus in geval van schade onderweg, kunnen ze gerepareerd worden. De achterdrager heeft een extra lage tasbevestiging, zodat het zwaartepunt lager blijft en je dus extra stabiel kunt fietsen. De geometrie zorgt voor meer voetruimte tussen tas en pedaal, wat wel zo handig is bij kleinere frames (zie foto). De dragers hebben het de hele reis voortreffelijk gedaan. Enige nadeel is het feit dat de achterdrager nogal smal is. Daar hebben we nu we terug zijn af en toe wel last van. Spullen blijven er niet zo gemakkelijk op liggen als je ze onder de snelbinder mee wilt nemen.

 

 

 

 

 

 

Standaard
Hebie aluminium ATB standaard. Bevestiging aan achtervork. Fiets blijft ook met volle bepakking staan (als je hem goed wegzet tenminste). Helaas heeft de Hebie ook een plastic onderdeel dat niet bestand is tegen de ruim 25 kilo (flessen wijn e.d. meegerekend) die Pjotr op z'n fiets meesjouwde. Na een paar weken brak die af.

Pomp
Topeak Mountainmorph
. Pompt werkelijk fantastisch! Echt waar!

En verder
Bel, spatborden, 2 bidonhouders ieder, fietscomputer, Axa slot op elke fiets, 2 kettingsloten van gehard staal (zwaar, maar we nemen liever geen risico), spiegel bij Petra en Pjotr. De fietstassen zijn allemaal van Ortlieb: nagenoeg onverwoestbaar en volkomen waterdicht. We raden aan om geen doorzichtige bidons mee te nemen: het zonlicht bevordert de groei van algen. Verder valt hier niet zoveel over te zeggen. De tassen van Ortlieb zijn inderdaad oerdegelijk. Alleen de hoes waar de kaart op het stuurtasje in moet, is gescheurd (wordt kwetsbaar bij erg hoge temperaturen).

Tot slot
Al met al hebben wij nu ruim 4.000km gefietst op deze fietsen. Ze rijden geweldig, de degelijkheid straalt er vanaf. De snelheid die je ermee kunt ontwikkelen valt ook reuze mee: onze  kruissnelheid op vlak terrein zonder tegenwind ligt zonder noemenswaardige inspanning ruim boven de 20km/u (de gemiddelden in het reisverslag liggen doorgaans lager, maar zijn echte gemiddelden, dus inclusief met de fiets aan de hand door de stad wandelen etc.). De rechtuitstabiliteit is zeer aangenaam: ook de kinderen rijden moeiteloos met losse handen, op rustige wegen uiteraard...

Fiets Petra
Bevestiging Rohloff aan frame
Trapper
Tubus achterdrager